Droge huid

 

Een veelgehoorde klacht bij mij in de salon is: "Mijn huid is zo droog! Ik kan smeren wat ik wil, maar niets helpt…". Een droge huid is één van de meest voorkomende huidproblemen. Vooral tijdens de winter kan de huid droog en trekkerig aanvoelen en zelfs beginnen te schilferen. Naarmate je ouder wordt, zal je huid wat droger aanvoelen. Logisch, de huidfuncties lopen terug en de natuurlijke talgproductie wordt ook minder. Het lijkt een lastig probleem, toch is een droge huid gemakkelijk te voorkomen, te verzorgen en te behandelen.

Grootste boosdoener: douchen.

De meest voorkomende oorzaak van een te droge huid is tegenwoordig overmatig douchen en het gebruik van (teveel) zeep. Het is een goed gebruik geworden om elke dag te douchen. (Vroeger, zo’n 50, 60 jaar geleden, ging iedereen één keer per week in bad!) Voor sommige mensen is zelfs twee keer per dag douchen de gewoonste zaak van de wereld. Al dat douchen is echter niet goed voor je huid. Warm water, vooral stromend warm water, lost vet op. Kijk maar eens wat er gebeurt als je een koekenpan met wat gestold braadvet onder de kraan houdt. Bij koud water gebeurt er niet veel, bij warm water zie je het vet wegsmelten. Hetzelfde gebeurt met je huid tijdens het douchen. Je huid is bedekt met een vetlaagje dat bescherming biedt en het vocht in de huid vasthoudt. Dit vetlaagje lost op door het warme douchewater en verdwijnt van je huid. Als je dan uit de douche stapt, is je huid warm. En omdat je beschermlaag is verdwenen, verdampt er heel veel water uit de huid. Na het douchen voelt de huid trekkerig en jeukend aan. Dit jeukende gevoel komt doordat er zoveel vocht uit de huid verdampt, dat er kleine barstjes in de huid springen. De huid goed verzorgen en insmeren is dus het motto.

Eet en drink je mooi!

De juiste voeding helpt een droge huid tegen te gaan. Vooral vitamine A en B helpen. Vitamine A zit in vis, lever, fruit, melk, eieren. Vitamine B zit in graanproducten, groenten en vlees. Dagelijks verliezen we lichaamsvocht en dat moet weer aangevuld worden. Drink daarom 2 liter water per dag, ook in de winter!

De top-10 om uitdroging van je huid te voorkomen en eczeem tegen te gaan:

  1. Groenten om een droge huid te voorkomen: kool, verse rauwe gember, wortel, appel, selderie, komkommer, rode biet, artisjok, knolselderij, bleekselderij en radijs.
  2. Goede darmbacteriën en rijk aan vezels: bonen, linzen, knoflook, uien, prei, schorseneren, aardpeer, haver en bananen.
  3. Eet drie keer in de week vette vis, zoals zalm, haring, ansjovis, tonijn en sardientjes.
  4. Drink perensap als alternatief voor sinaasappelsap.
  5. Tarwekiemolie en avocado’s bevatten veel vitamine E.
  6. Andere ontstekingsremmende oliën die helpen bij de genezing van eczeem zijn ongeraffineerde biologische omega 6 oliën uit noten en zaden. Ongeraffineerde olijfolie, sesam- en walnootolie zijn goed voor saladedressings.
  7. Drink amandelmelk en rijstmelk in plaats van koemelk.
  8. Zeevruchten zijn een bron van zink en proteïnen.
  9. Drink veel water, minimaal 2 liter per dag.
  10. Drink weinig koffie en zwarte thee (cafeïne droogt de huid uit).

Ada Hoefnagels